דירה או בורסה? הנה הפתרון

דירה או בורסה – שאלת השאלות 

השקעות בשוק ההון או השקעה בדירות? אכן שאלה אשר גורמת לנו לא להפסיק לחשוב ולתהות במה עדיף לנו לשים את הכסף שלנו. דירה להשכיר, דירה להשקיע או אגרות חוב , השקעה בשוק ההון ועוד..

בשנים האחרונות נראה שכל מי שהצליח לחסוך סכום כסף משמעותי המיועד להשקעה, מצא את דרכו לשוק הדיור הרותח. בין אם זה דרך קרן השתלמות שנפתחה, ירושה שהגיעה או עסקה מוצלחת שבוצעה – הכסף זרם לדירות להשקעה מתוך הנחה ששם המחירים רק עולים ועולים.

ובכן, החלטתי לעזור לכם לשים קץ לתהיות שלכם ולהגיע להחלטה סופית במה להשקיע את כספכם.

הירידה החדה 

בתחום הדירות ההנחה שהמחירים רק עולים נסקדה לאחרונה, ורוכשי הדירות להשקעה החלו נעלמים מהשטח. משיעור של כ-30% מסך הפעילות בשוק הדיור ירד משקלם של רוכשי הדירות לסביב 15%-16% בלבד.  

אבל אין ואקום, הכסף עדיין מחפש השקעות, ואנשים עדיין רוצים לראות את הכסף שלהם עובד עבורם.

פנתה אליי לייעוץ פיננסי לקוחה בשאלה – מה אפשר לעשות כיום עם מיליון שקלים? היא סיפרה שהיא חוששת לקנות דירה להשקעה בגלל כל מה שכתוב בתקשורת (הצפי לירידת מחירים וכו'), ומתלבטת כיצד להשקיע את הכסף שחסכה. היא הוסיפה שהיא לא צריכה את הכסף בשנים הקרובות, אבל מעוניינת לקבל מההשקעה הכנסה קבועה של כ-5,000 שקלים מדי חודש. מכאן אני מגיעה לנושא הבא. 

מה עדיף – נדל"ן או שוק ההון?

אז קודם כל, אם אתם נמצאים בסיטואציה דומה, כדאי לכם להנמיך ציפיות מעכשיו. התשואות בשוקי האג"ח הממשלתי עדיין נמוכות מאוד, והשקעה של הסכום בנכסים חסרי סיכון, אג"ח ממשלתי שקלי לצורך העניין, תניב סכום זעום מדי חודש. למעשה, השקעה ב-10 האג"חים השקליים בעלי המח"מ (משך חיים ממוצע) הארוך ביותר בשיעור שווה תניב לנו כ-2700 שקלים ברוטו ( כ-2300 נטו ),נכון להיום. כשהסברתי לה את זה היא שאלה את השאלה המתבקשת – "אז אולי עדיף כבר בכל זאת לקנות בכסף דירה להשקעה?"

מצד אחד, לדירה להשקעה יש יתרון אחד גדול מאוד על פני השקעה בשוק ההון. את רכישת הדירה אפשר למנף באמצעות משכנתא, במקרה שלנו עד 50% משווי הנכס. זה אומר שעם סכום של מיליון שקלים ניתן לרכוש נכס בשווי של 2 מיליון שקלים, שזו כבר דירה מכובדת בהחלט. שכר הדירה שנצפה לקבל מדירה כזו, במיוחד באזור המרכז, יכול להגיע לכ-5,000 שקלים ואף יותר (שגם יהיו פטורים ממס).

אבל לדירה להשקעה יש גם לא מעט חסרונות, שאנשים רבים נוטים לשכוח מהם. מתזרים שכר הדירה שנקבל צריך להפחית את תשלומי המשכנתא, שיכולים לקזז לחלוטין את שכר הדירה שקיבלנו. נוסיף לעלות הדירה את עלויות העסקה: שכר עורך דין, מתווך, מס רכישה, עלויות שיפוץ (במידה וצריך )  וכל זה מוביל לכך שהתשואה על הנכס יורדת משמעותית.

מכיוון שאני מבינה שהמידע עד עכשיו לא סיפק לכם תשובה חד משמעית בין בחירה בנדל"ן או בשוק ההון,

הינה לכם טבלת השוואה הממחישה את טענותיי : הטבלה נלקחה מהמאמר דירות או מניות של "דה מרקר"


נדל"ן לא מסוכן? תחשבו שנית…

אחת הטענות שאני שומעת לא אחת כאשר משווים בין דירה להשקעה לבין השקעה בשוק ההון נוגעת לסיכון.

"נדל"ן זה לא מסוכן, שווי הנכס עולה כל שנה, והשקעה בשוק ההון היא תנודתית מאוד!" – זו הטענה הנפוצה ביותר שנתקלתי בה

 אך מעבר לעובדה שהיא פשוט לא נכונה (מחירי הדירות בישראל ירדו בעבר בשיעורים משמעותיים), רבים לא מתחשבים בסיכון המוחשי הגלום בנדל"ן. דירה להשקעה עלולה לעמוד ריקה משוכרים חלק מהזמן, גם תיקונים שוטפים, דיירים בעייתיים ושלל סוגיות אחרות עלולות לדרוש הוצאות נוספות מצד בעל הנכס, מה שכמובן מפחית מהתשואה שנקבל.

אם כך, האם עדיף להשקיע את הכסף בשוק ההון? אני סבורה שכן!

 כאשר יושבים איתי לייעוץ פיננסי , אני מראה לכם שבהשקעה בשוק ההון אתם כמשקיעים יכולים לבחור בקלות את רמת הסיכון שתרצו, ובהתאם את גובה התשואה שתקבלו. נייר הערך שתקבלו לידיכם יהיה נזיל לחלוטין, בניגוד לדירה שיכולה לעמוד ריקה במשך חודשים ארוכים. בנוסף, את הסיכון בהשקעה ניתן לפזר על פני חברות שונות, ענפים שונים, מדינות שונות ומכשירים פיננסיים שונים.

אם אתם חושבים שלהשקיע בבורסה זה מסוכן, הנה כתבה שרצוי שתקראו, היות והיא מציגה מחקר שמסביר כיצד ניתן להשקיע בבורסה עם 0% סיכון להפסד. 
 
כך תבנו תיק השקעות מניב

כאשר מדברים על השקעה סולידית, אשר מניבה רווחים נאים בהחלט. אני ממליצה על אגרות חוב קונצרניות מאשר על אגרות חוב ממשלתיות.


את הסכום שהלקוחה שלי רוצה לקבל על ההשקעה שלה קשה עד בלתי אפשרי לקבל כיום משוק ה אג"ח הממשלתי, במיוחד למי שמעוניין בהשקעה סולידית מאוד. 5,000 שקלים בחודש מהשקעה של מיליון שקלים הם תשואה של 6% נטו במונחים שנתיים.

לטעמי, הדרך העדיפה לקבל תשואה כזו היא באמצעות השקעה באגרות חוב קונצרניות בדירוגים בינוניים הנסחרות בתשואה זו. הריבית מאגרות החוב מובטחת ואפשר לתכנן את ההשקעה כך שיהיה תזרים מזומנים קבוע ובכל חודש נקבל ריבית מאגרת חוב אחרת.


דרך נוספת לקבל תשואה כזו היא באמצעות השקעה במניות המחלקות דיבידנד באופן קבוע. דיבידנד אינו חקוק בסלע כמו ריבית מאגרות חוב, אך חברות רווחיות ויציבות נוטות לחלק דיבידנד באופן קבוע כל עוד מצב העסקים מאפשר זאת.

להלן הצעה להשקעה במניות כאלה שראיתי בכתבה מה-9.7.2017 , שכתב ידידיה אפק, באתר "ביזפורטל". בכל מניה הושקעו 100,000 ש"ח.

דירה או בורסה? הנה הפתרון
בודק...