איך להשקיע בבורסה עם 0% סיכון

השקעות בבורסה – מספיק לפחד ! 


כאשר אתם מתכוונים להשקיע בשוק המניות, השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא, מהו טווח הזמן להשקעה. למה? כיוון שטווח זמן ההשקעה מגדיר את רמת הסיכון שאתם לוקחים, וזאת בהנחה שאנחנו מדברים על השקעה במדדים (הסבר על המושג ראה למטה) ולא במניות ספציפיות.

קראתי השבוע מחקר שפרסם בנק אוף אמריקה (Bank Of America) שבוחן את הסיכוי להפסיד כסף בבורסה – במקרה הנבדק, מדד ה-S&P (הסבר על המושג ראה למטה) בניתוח של 45 השנים האחרונות, כלומר מאז 1971. 

שימו לב לתוצאות הניתוח כפי שניתן לראות בגרף הראשון למטה:

• מי שמשקיע לטווח זמן של יום אחד בלבד, הסבירות שהוא יפסיד היא גבוהה מאוד ועומדת על סביב 45%, כלומר כמעט הימור נטו.

• מי שמשקיע לטווח זמן של חודש, הסבירות שלו להפסיד יורדת לכ- 37%-38% .

• מי שמשקיע לטווח של שלושה חודשים הסבירות שלו להפסיד יורדת לכ- 30% .

• מי שמשקיע לטווח של שנה הסבירות שלו להפסיד יורדת ל- 20% .

• ומי שמשקיע לטווח של 5 שנים הסבירות שלו להפסיד כבר יורדת ל- 10% בלבד.

במילים אחרות, הסטטיסטיקה אומרת שמי שמשקיע במדד האמריקני לטווח של 5 שנים, הסיכויים שלו להרוויח כסף עומדים על 90%. וכך הסבירות להפסיד ממשיכה לרדת ככל שטווח ההשקעה מתארך


בטח ברגע זה אתם אומרים לעצמכם: "כן, אבל אצלי דווקא כשאני אכנס השוק ייפול 50%". ואולי אתם גם צודקים. אבל המדהים הוא, שלפי הניתוח של בנק אוף אמריקה, כאשר מגיעים לטווח השקעה של 20 שנים, הסבירות להפסיד יורדת ל-0%. כלומר גם אם נכנסתם בזמן הגרוע ביותר, הסטטיסטיקה אומרת שלא תפסידו כסף בהשקעה על המדד המוביל בוול סטריט, אם טווח ההשקעה שלכם הוא 20 שנים. 


למעשה, לפי מחקר אחר שבדק את תשואת ה- S&P משנת 1926 ועד 2015 (ואף הוא הגיע למסקנה, שהסבירות להפסיד כסף בהשקעה לטווח של 20 שנים היא 0%) לפיהםהתשואה הגרועה ביותר שניתן היה לעשות על המדד למי שהשקיע והמתין 20 שנים היא 54%. ומי שהשקיע וחיכה 30 שנים, עשה לפחות 854%. אחוזים מטורפים אני יודעת ! 

וכמובן שהתשואה בטוב ביותר היא פנומנלית! לפי הניתוח של בנק אוף אמריקה (כפי שניתן לראות בגרף השני למטה), מתוך 80 השנים האחרונות, רק בשני עשורים המדד האמריקני הציג תשואה שלילית, בשאר העשורים התשואות היו גבוהות מאוד, למרות משברים שתמיד היו. כך למשל, בשנות ה-80 שכללו בין היתר את מפולת 'יום שני השחור' המדד עלה 404%. בשנות ה-90 שכללו בין היתר את המפולת בשווקים ברקע לקריסת הקרן LTCM , שאיימה על יציבות השווקים, המדד עלה 431%.

הסיכוי להפסד עפ"י זמני השקעה שונים:

·         כחול = מדד ה- S&P 

·         צהוב = סחורות
 

הרווח על ההשקעה במדד ה- S&P עפ"י עשורים:

·         עמודה אמצעית = רווח על פני עשור

·         עמודה ימנית = רווח שנתי ממוצע

כנראה שהמשקיע האגדי וורן באפט יודע על מה הוא מדבר כאשר הוא אומר שהדבר הטוב ביותר שיכול המשקיע הפרטי (ולדבריו גם הגופים המוסדיים) לעשות זה לקנות את מדד ה- S&P באמצעות תעודת סל  עם עמלה מינימלית ולחכות. הסטטיסטיקה אומרת שאם תחכו מספיק זמן, 100% שתרוויחו כסף, וייתכן מאוד שלא מעט. 

הסבר המושגים בכתבה:

מדד מניות = מדד המשקף את רמת המחירים הממוצעת של קבוצות מסוימות או ענפים מסוימים של ניירות ערך הנסחרים בבורסה לניירות ערך. המדד מחושב מתוך מחירי ניירות הערך, בדרך כלל על ידי חישוב ערכם המשוקלל. המדד משמש משקיעים הן להערכת רמת המחירים של ענף או קבוצה מסוימים, והן כבסיס להערכת ביצועים ולמדידת ביצועים של תיקי השקעות ולהשוואה של ביצועים אלה ברמה יומית, חודשית, שנתית או רב-שנתית.

מדד ה – S&P = מדד הכולל מניות של 500 תאגידים, רובם אמריקאים. כל המניות במדד הן של חברות ציבוריות גדולות הנסחרות בבורסות האמריקאיות הראשיות כמו הבורסה לניירות ערך בניו יורק ובורסת הנאסד"ק. S&P 500  הוא המדד הנצפה הרחב ביותר של מניות אמריקאיות גדולות. המדד נחשב כאינדיקטור עבור הכלכלה האמריקאית והוא רכיב באינדקס של האינדיקטורים המובילים.

איך להשקיע בבורסה עם 0% סיכון
בודק...