איך להבטיח את עתידנו ב-6 צעדים מעשיים

הנה מספר תובנות עיקריות ולקחים מרכזיים שניתן ללמוד ממשבר הקורונה בתחום הניהול הפיננסי האישי.

1. יצירת קרן חירום:
על מנת שנוכל להתמודד עם פגיעה בתזרים המזומנים שלנו, אנו חייבים להכין מראש קרן חירום שתספק לנו כסף נזיל לעתות מצוקה. חיסכון נזיל, כמו קופת גמל להשקעה, יכול בהחלט להתאים.

מטרת קרן החירום הינה להתגבר על זעזוע זמני בהכנסות שלנו או כל גידול בלתי צפוי בהוצאות שלנו וליצור לנו שקט נפשי.

קרן החירום אמורה להספיק לממן את הוצאות משק הבית למספר חודשים.

הכספים צריכים להיות נזילים ומושקעים באפיק סולידי (פחות סיכון).

חיסכון נזיל, כמו קופת גמל להשקעה, יכול בהחלט להתאים.

כמה בדיוק לחסוך בקרן החירום?  זה מאוד אינדיווידואלי כי זה תלוי בהוצאות משק הבית שלנו והן כמובן שונות ממשפחה למשפחה ומאדם לאדם.

2. כתיבת צוואה:
אף אחד לא ממש יודע מה ילד יום.

לרובנו, הרעיון של כתיבת צוואה בגיל יחסית צעיר נשמע הזוי.

אבל צוואה היא לא יותר ממסמך משפטי שעוזר לנו לחלק את הרכוש שלנו לאנשים שאנחנו בוחרים. החשש מכתיבת צוואה, יכול להוביל לכך שהרכוש יחולק על פי חוקים ותקנות שלא בהכרח תואמים את ההעדפות האישיות שלנו.

לכן הגיעה העת להתגבר על הפחדים, לשבת עם איש מקצוע ולכתוב צוואה אישית התואמת לרצונות ולמאוויים שלנו.

3. שינוי בהרגלי הצריכה:
משבר הקורונה 2020 הוכיח לכולנו שניתן לשנות את הרגלי הצריכה שלנו. הצמצום הממשי בהוצאות על נופשים, טיסות לחו"ל, מסעדות, מופעים וכו'  היה כפוי ומהיר.

השינוי הזה יכול לעזור לנו לחשב מחדש עד כמה הוצאות אלו חשובות לנו, והאם האלטרנטיבה של חיסכון תניב לנו ערך מוסף גדול יותר.

4. השקעה בשוק ההון:
במרץ 2020 כולנו חווינו את הזעזוע הנפשי הממשי ממשבר הקורונה והכניסה לסגר ממושך. רמת החרדה העולמית הייתה מאוד גבוהה וזה התבטא היטב בשוקי המניות בעולם שחוו ירידות שערים של כ-35% בזמן מאוד קצר. 

נכון….לא ניתן לתזמן את השוק ולא ניתן לדעת מה שוק ההון יעשה בטווח הקצר. בנוסף, מאוד קשה להתעלם מהפחד, חוסר הוודאות והחרדה הסובבים אותנו.

לקנות אל תוך ירידות שערים חדות זה מפחיד ומסוכן מאוד. אבל מי שהצליח בכך, עשה עסקה טובה מאוד. המעטים שהשקיעו בשוק ההון בשיא המשבר השיגו תשואה עודפת מצוינת.

גם המשקיע האגדי וורן באפט ביצע במהלך הקריירה העשירה שלו מספר רב של רכישות גדולות ומרכזיות, דווקא בעתות משבר חריפות. למרות הקושי, עד היום, האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה.

5. השקעות באג"ח (אגרות חוב):
משקיעים רבים נוטים להתעלם משוק האג"ח, בגלל התשואות הנמוכות. אולם, השנה האחרונה חיזקה אצל כלל גורמי המקצוע את ההכרה אודות החשיבות של השקעה באג"ח. ראוי לכלול מרכיב אג"ח, במסגרת הקצאת הנכסים האסטרטגית של תיק השקעות.

כשהמשבר היה בשיאו (מבחינה פיננסית) ושוק המניות קרס במהירות, תיק השקעות מגוון שכלל מרכיבי אג"ח, היה מאוזן יותר ונתן תוצאות טובות יותר מתיקים המוטים למדדי מניות בלבד. ההשפעה המייצבת של מרכיב אג"ח היא מאוד חשובה. היא עזרה למשקיעים רבים להמשיך בעקביות (למרות הירידות החדות במניות), ולא להתפתות למכירות רגשיות הנובעות מפחד.

6. תוכנית פעולה עקבית:
גם בתקופות משבר, שימור הקצאת הנכסים האסטרטגית הינה בעלת חשיבות מכרעת להשגת תשואות לטווח ארוך. עבודה מסודרת על פי תוכנית פעולה אישית, המותאמת למאפיינים, לצרכים ולרצונות שלנו כמשקיעים, תאפשר להצטרף למגמה לטווח ארוך.
שנת 2020 חידדה אצל כולנו עד כמה מסוכן לעבוד מהבטן ולא מהראש. היא לימדה אותנו עד כמה חשוב לא למכור בירידות שערים, מתוך ההבנה שהשוק תנודתי מאוד לטווח הקצר ואנו רוצים לתפוס את המגמה לטווח הרחוק יותר. עבודה עקבית ומסודרת יכולה לנטרל מכירות אימפולסיביות מיותרות, הנובעות מפחד.

לסיכום:

לימוד מעמיק אודות העבר במטרה להשיג תובנות והבנות לעתיד, יעזרו לנו ללמוד מהטעויות שלנו ושל אחרים, על מנת שלא נחזור עליהן.

עצם העצירה משטף החיים, ובחינה מעמיקה של ההתנהלות האישית שלנו, בכל התחומים – יש לה ערך מוסף משמעותי.

הלוואי ונזכה גם ליישם בהצלחה את הלקחים שנלמד.

איך להבטיח את עתידנו ב-6 צעדים מעשיים
בודק...