נורות אזהרה מהונאות בשוק ההון

הונאות בשוק ההון – אל תגידו " לי זה לא יקרה "

השקעות בשוק ההון הם אכן דבר נפלא כאשר אתם יודעים מה אתם עושים. ויש הרבה מה לדעת לפני שמתחילים להשקיע.

הפוסט הזה מיועד למתחילים בהשקעות בשוק ההון ואני בטוחה שהמשקיעים הוותיקים ביננו יזדהו בהתקלויות עם המקרים הבאים בהשקעות. למרות שהשקעות בשוק ההון יכולות להניב רווחים בהחלט, יש לשוק ההון גם את הצד האפל יותר.. כמו בכל תחום אחר. 

בשנים האחרונות, בעידן של ריבית אפסית, אנחנו מוצפים בהצעות מתמידות ל"השקעות אטרקטיביות" והבטחות לרווחים גבוהים ומהירים. זה אכן אפשרי אבל הנה לכם כמה מקרים שיעזרו לכוון אתכם להשקעות בטוחות יותר בתחום שוק ההון. 

היו חשדניים וזהירים במקרים הבאים:

1.    אם מבטיחים לכם תשואות דמיוניות –

אל תצפו להרוויח סכומים לא הגיוניים בפרקי זמן לא הגיוניים. 

2.    דוחקים אתכם לפינה –  

 לפני שמתחילים להשקיע, יש ללמוד כמה שיותר על השקעות ועל שוק ההון. אם לא מעניקים לכם את הזמן הראוי לקבל החלטה בקור רוח אלא דוחקים בכם לקבל החלטה בחיפזון. דוגמאות להצעות היוצרות תחושת דחיפות כמו: "רק היום!"  או "הזדמנות חד-פעמית". חשוב להפעיל את שיקול הדעת ולחקור יותר לעומק את ההצעה שקיבלתם. אחרי הכול אתם הולכים להשקיע בשוק ההון, זה לא דבר פשוט ולכן כדאי לקחת את כל הזמן שאתם צריכים לפני שמקבלים את ההחלטה הסופית להשקיע בשוק ההון.

3.    מי הגורם המציע הזה –

אם הגורם המציע אינו מפוקח ע"י רגולטור או אינו בעל רישיון בתוקף של הרשות לניירות ערך. אתם יכולים להבין שמדובר בהונאה. רצוי, אפילו חייב לבדוק האם הגורם המציע הינו מוסמך.

ניתן בקלות לברר אם מדובר בגוף מפוקח באתר האינטרנט של הרשות לניירות ערך.

4.    פרטים חסויים לא באים בחשבון –

גוף מפוקח בשוק ההון אכן רשאי לבקש את המידע החסוי שלכם וזה למה לפני כן אתם חייבים לבדוק האם הגוף עם ההצעה הינו גוף מפוקח ( ראו סעיף 3 ) . אם מבקשים מכם להעביר פרטים אישיים כמו תעודת זהות, מספרי חשבון, מספרי כרטיס אשראי לאדם שאינכם מכירים ואינו נמצא כ גוף מפוקח. תעצרו הכול. הסיכון לא שווה את זה. תמצאו לכם הצעה אחרת, יותר אמינה בשוק ההון. 

חשוב לשקול בקפידה כל השקעה פיננסית שהיא.

נורות אזהרה מהונאות בשוק ההון
בודק...