להישאר או לברוח? זאת השאלה

ובכן, בוודאי שמתם לב שבתקופה האחרונה השווקים מאוד תנודתיים. יום אחד הם יורדים 2% או אפילו יותר, למחרת הם עולים בחדות ושוב פעם יורדים. ממש רכבת הרים.

בנוסף יש את כל רעשי הרקע של התקשורת, שיוצרים באאז שמטרתו להפחיד את האנשים וליצור עוד כותרות כמו:  "הסוף של העליות שהתחילו בשנת 2009 הגיע"  ,  "הירידות בשווקים הולכות להיות ארוכות וכואבות"  ,  "זה הזמן לנצל כל עלייה בכדי לברוח מהשוק"  וכו' וכו'.

אבל במקביל החברות מפרסמות דו"חות ורובן מפרסמות על צמיחה בהכנסות ועל צמיחה ברווחים.

הצמיחה בהכנסות היא 8% בממוצע והצמיחה ברווחים היא 24.9% בממוצע. נתון מאוד חיובי ומעבר לתחזיות האנליסטים. כלומר: לא רק שהחברות הכניסו יותר כסף, הן נעשו מדויקות יותר, יעילות יותר וזה מתבטא ישירות בשורת הרווח. כתוצאה מכך אנו עדים לתופעה מעניינת, שהרווחים יותר גדולים מההכנסות.

בדרך כלל בתקופות תנודתיות כאלה אפשר להבחין בשלושה סוגים עיקריים של משקיעים:

  1. אלה שנבהלים ובורחים מיד ומעדיפים לצאת מהשוק בהפסד, העיקר שיוכלו לישון בשקט.
  2. אלה שממתינים לגל עליות ואז בורחים מהשוק. הם גם יוצאים בהפסד, אולי קטן יותר, או שיוצאים מאוזנים.
  3. אלה שיש להם סבלנות ואורך נשימה, נשארים בשוק, מחכים עד יעבור זעם ונהנים בטווח הארוך, כי ההיסטוריה והסטטיסטיקה מלמדות שלאחר גל ירידות ארוך מגיע גל עליות ארוך.

אני מצרפת פה את גרף התנהגות מדד ה- s&p 500  (המדד של 500 החברות האמריקאיות בעל שווי השוק הגבוה ביותר) משנת 2007 ועד סוף אוקטובר 2018.

בגרף רואים שגל הירידות החזק החל באוקטובר 2007 ונמשך עד מרץ 2009. (זוכרים את משבר הסאב פריים בארה"ב ואיך הוא גרר את כל העולם לירידות?) . החל ממרץ 2009 ועד אוגוסט 2018 השוק עלה, ומי שנשאר ולא ברח במשבר כמעט הכפיל את כספו.

אז כל מה שנשאר לכם להחליט זה איך להתנהג בעת הזו. אין טוב או לא טוב. זה מאוד אינדיבידואלי.

אשמח לעזור בכל עת,

דורית – 0507709409

להישאר או לברוח? זאת השאלה
בודק...